14.11.2022
REPUTACJA MARKI A ZRÓWNOWAŻONY ROZWÓJ - CZY BIZNES WCIĄŻ INWESTUJE W EKOLOGIĘ?
Druga debata na scenie środowiskowej Kongresu ESG - Polska Moc Biznesu, który odbył się 7 listopada 2022 r., poświęcona była zagadnieniom marki. Czy działania biznesu ukierunkowane na ekologię są greenwashingiem? Czy może stać za nimi długofalowe planowanie korzyści środowiskowych w celu tworzenia lepszego miejsca dla życia następnych pokoleń? Na te pytania szukali odpowiedzi zaproszeni goście.
PANELIŚCI:
- Łukasz Niewola - Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Zrównoważonego Rozwoju Grupa LUX MED
- Piotr Wachowiak - Rektor Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
- Kamila Cichocka - Dyrektor Marketingu Microsoft
- Kamil Wyszkowski - Przedstawiciel Krajowy i Prezes Rady UN Global Compact Network Poland
- Jan Tabor - Dyrektor Lasy Państwowe
- Karolina Łuczak - Dyrektor Komunikacji Provident
MODERATOR: Jakub Pawłowski - dziennikarz, publicysta
Jako pierwszy w debacie wypowiedział się Kamil Wyszkowski - Przedstawiciel Krajowy i Prezes Rady UN Global Compact Network Poland:
Wojna w Ukrainie wręcz pomaga w dyskusji o tym, jak zastąpić paliwa kopalne.
Wczoraj rozpoczął się szczyt COP 27 w Szarm El Szejk. I jest to głęboko symboliczne miejsce. Egipt jest krajem, który skupia jak w soczewce globalne wyzwania klimatyczne
Do dofinansowania żywności brakuje ponad pół miliarda dolarów , podczas gdy od ponad 15 lat trwa tam susza.
Stopniowo wzrasta świadomośc, że te problemy nie dotyczą wyłącznie Egiptu, ale zaczynają dotykać coraz mocniej kraje północy.
81 proc. energii z paliw kopalnych musimy zamienić na OZE i na tym polega dramat nadchodzącej rewolucji energetycznej.
Piotr Wachowiak - Rektor Szkoła Główna Handlowa w Warszawie:
Nie jestem aż takim optymistą. Musimy patrzeć na całość społeczeństwa. Duży biznes jest świadomy tych wyzwań, ale nasza gospodarka opiera się na małych i średnich przedsiębiorstwach. Pytanie, czy przeciętny obywatel zdaje sobie sprawę z tego, że stoimy pod ścianą.
Nie jestem zwolennikiem straszenia, ale należy pokazywać, jak dramatyczna jest sytuacja i jakie kroki należy podjąć. Jeśli jej nie zmieńmy, do końca wieku temperatura podniesie się o 2, 7 stopni Celsjusza , co spowoduje dramatyczne zmiany społeczne i gospodarcze w skali globalnej.
Swoimi obserwacjami podzielił się także Łukasz Niewola - Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej i Zrównoważonego Rozwoju Grupa LUX MED
Ad vocem do pana rektora uzupełnię, że i małe, i duże firmy płacą rachunki i wiedzą, co się dzieje. W przeprowadzonym w ubiegłym tygodniu sondażu zapytano Polaków, co ich zdaniem odpowiada za kryzys energetyczny. Oprócz wskazań na wojnę dominuje wskazanie na zaniechania polityków. Istnieje zatem świadomość społeczna, ze nie ma drogi odwrotu i że zmiany należy wprowadzać tu i teraz. Badania, które prowadzimy zarówno z SGH, jak i z United Nations Global Compact wskazują, że nie ma zdrowego społeczeństwa bez zdrowych miast.
Do kwestii marki ustosunkowała się również Kamila Cichocka - Dyrektor Marketingu Microsoft
Dzisiaj biznes musi, a nie może wprowadzać zmiany.
Myśląc o wizerunku marki, nie myślimy o opakowaniu, logo, produkcie czy usłudze. Aktualnie marka to wartości, które ona reprezentuje. Nie wyobrażam sobie obecnie marki obojętnej na problemy klimatyczne. Ostatni raport Edelmana służący mierzeniu zaufania społecznego wskazuje, że to właśnie biznes spośród czterech wskazanych grup ma najwyższy poziom zaufania, przekraczając próg 60 proc. Dlatego biznes powinien przejąć przywództwo w trakcie kryzysu. Jest to pewne wymaganie, nie tylko chęć.
Obecnie ponad 60 proc. pracowników twierdzi, że wybiera miejsce swojej pracy z perspektywy wartości.
Następnie głos w debacie zabrała Karolina Łuczak - Dyrektor Komunikacji Provident
Inwestycja w zrównoważony biznes jest podstawą naszego działania i naszej przyszłości biznesowej. W Providencie prowadzimy od kilku lat badania barometr Providenta. Spytaliśmy naszych konsumentów o kwestie zrównoważonego rozwoju. Również nasi klienci potwierdzają, że wybierają firmy oparte o zrównoważony rozwój
W tym kontekście warto zwrócić uwagę na osoby młode, które stają się liderami tej postawy. Rezygnują one z własnych samochodów na rzecz transportu publicznego, idą w stronę less waste. A my jako biznes czujemy odpowiedzialność, żeby robić, mówić i działać.
Autorem kolejnej wypowiedzi w trakcie debaty był Jan Tabor - Dyrektor Lasy Państwowe:
W Polsce 7 mln hektarów i 70 proc. lasów w Polsce zarządzane jest przez nas. Zarządzamy nimi na podstawie planów strategicznych, nasza gospodarka oparta jest na zrównoważonym rozwoju. Limit pozyskania lasów dyktuje nam natura, nie może być to więcej, niż przyrasta nam drewna w lesie.
Drugi element to właśnie uruchomiony wykup gruntów, które zalesiamy. Mają one gospodarczo nieduże znaczenie, ale przez następne 50-100 lat będą wiązać CO2 w części nadziemnej, ale i podziemnej.
Ruszyły też projekty retencji wodnej w lasach, a wiemy, że jeśli mamy wodę, mamy zdrowe drzewostany.
Finalnie - realizujemy projekty ochrony gatunków. Mamy propozycję dla biznesu - możecie dofinansować takie projekty, pomogą one i wam, i nam budować dobry wizerunek. Zapraszamy do Lasu Inicjatyw, gdzie odbywa się taka współpraca.